Üyelik Başvurusu   Şifremi Unuttum

Dernek Görüşleri
Linkler
       [ ]
Dokümanların tamamına ulaşmak için tıklayınız.

Toplum İçin

• Klinik araştırma nedir?
  • Klinik araştırmalar neden yapılır?
  • Halen sürmekte olan veya tamamlanmış klinik araştırmalara ilişkin nereden bilgi alınabilir?
  • Klinik araştırmaların yapılması neden önemlidir?
  • İyi Klinik Uygulamalar (İKU) nedir?
  • Bilgilendirilmiş olur nedir?
  • Gönüllü/Araştırma Deneği ne demektir?
  • Araştırma Gönüllülerinin Bilgilendirilmiş Oluru nasıl verilir?
  • Gönüllü olur formu neleri içermelidir?
  • Gönüllü olur formunun bir örneği bana verilecek mi?
  • Her zaman gönüllünün kendisinin onayı vermesi yeterlimidir?

Klinik araştırma nedir?

Klinik araştırma gönüllülerle yapılan ve belli bir sağlık sorununu hakkında önceden belirlenmiş, cevabı bilinmeyen bir soruyu aydınlatmaya yönelik bilimsel bir araştırmadır. Dikkatle planlanmış klinik araştırmalar, insanlardaki hastalıklara karşı yeni tedavi yöntemleri geliştirilmesi açısından en güvenli ve hızlı yöntemlerdir.

Klinik araştırmalar çeşitli tiplerde olur. Bunlara örnekler aşağıda verilmiştir:

a) Belirli bir hastalıktan korunmaya yönelik uygulamalar (örneğin aşı çalışmaları)
    b) Yeni tedavi yöntemlerini araştırmak veya bilinen bir tedavi yönteminin daha etkin kullanım şeklini bulmaya yönelik çalışmalar (örneğin yeni bir antibiyotik veya kanser ilacının araştırılması. Günde iki kez kullanılan bir ilacın tek seferde kullanımının aynı etkiyi daha az yan etkiye neden olarak yapıp yapmayacağı da bir klinik araştırma konusu olabilir)
    c) Yeni tanı yöntemlerinin geliştirilmesi
    d) Ciddi hastalığı olan kişilerde yaşam kalitesini geliştirmeye yönelik çalışmalar Klinik araştırmalar 'çalışma protokolü' adı verilen bir plana göre yürütülür. Çalışma protokolünde, hangi hastaların çalışmaya katılabileceği, yapılacak tanı testleri ve diğer işlemlerin isimleri ve yapılma zamanları, kullanılacak ilaçlar ve dozları, tedavi süresi ve araştırmanın ölçülebilir hedefleri yazılı olarak belirtilir. Çalışmaya katılan her gönüllü çalışma kuralları hakkında biliglendirilerek, mutlaka yazılı onayı alınır.

• Klinik Araştırmalar Derneği © 2006-2007 PLEKSUS